Strona główna Tabela kalorii Oblicz swój BMI Kontakt

Przed zastosowaniem diety musisz określić ilość białka znajdującego się w organizmie oraz ilość białka, które powinna(e)ś dostarczyć wraz z pożywieniem. Wiadomo, że im w organizmie jest więcej masy mięśniowej, tym więcej białka musisz dostarczyć, żeby utrzymać dobrą kondycję. Ilość Twojej tkanki tłuszczowej powinna utrzymywać się na poziomie 22-28% (u kobiet do 20 roku życia 15-20%).
Stosując nieodpowiednią dietę możesz dostarczyć do organizmu niedostateczną ilość białka, co może zaskutkować zanikiem masy mięśniowej i obniżeniem metabolizmu. Mylna może okazać się także większa masa ciała u kobiet, które są dobrze zbudowane, a ich organizmy zawierają niewiele tkanki tłuszczowej.

Niedostateczny dowóz białka może powodować u nich głód, co jest częstym powodem rezygnacji z diety. Spożycie odpowiedniej ilości białka pozwala na zachowanie masy mięśni, zaspokoi apetyt oraz ułatwi odchudzanie. Spożycie wysokobiałkowych produktów daje uczucie sytości na dłuższy czas niż spożycie produktów bogatych w węglowodany czy tłuszcze. Białko rozkładane jest w czasie trawienia na przyswajalne przez organizm aminokwasy. Część z nich transportowana jest do mózgu, gdzie regulują ośrodkiem głodu i sytości. Niedobory białka prowadzą do uszkodzenia bądź zaniku mięśni!

Białka, a mówiąc dokładniej elementy budujące białka, zwane aminokwasami, są niezbędnym składnikiem praktycznie każdej komórki w organizmie. Rozwój i funkcjonowanie komórek układu immunologicznego, włosów, skóry i mięśni zależy właśnie od białka. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty w odchudzaniu, często ograniczamy spożycie pokarmów zawierających białka, myśląc iż w ten sposób zredukujemy ilość spożywanych kalorii. Może to spowodować groźny dla zdrowia niedobór białka i brak równowagi odżywczej w organizmie, co w efekcie końcowym spowolni proces chudnięcia, a nawet może doprowadzić do przytycia. Powszechnie nazywa się to efektem jo-jo. Aby uniknąć efektu jo-jo, musisz dostarczać organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze, a jednym z najważniejszych jest białko. Odpowiednia dzienna dawka białek waha się od 50 do 70 gramów. Ilość białka potrzebnego dziennie wynosi 1 gram na 1 kilogram Twojej masy ciała.

Copyright © by www.dieta.zyj.pl - czesc materialu za zgoda M. Osiak

Linki