Strona główna Tabela kalorii Oblicz swój BMI Kontakt

Jeżeli ilość energii dostarczonej do organizmu odpowiada ilości energii zużytej na wszystkie procesy i wysiłek fizyczny - masa ciała pozostaje stała. Jeżeli natomiast do organizmu dostarczana jest większa niż potrzebna ilość energii, dochodzi do nadwagi i otyłości. Organizm jest wtedy zmuszony na wykorzystanie energii zgromadzonej w tkance tłuszczowej.

To samo dotyczy kalorii:

Jeśli liczba kalorii spożywanych jest równa liczbie kalorii spalanych, masa ciała pozostaje nie zmieniona. Natomiast jeśli liczba kalorii spożywanych jest większa od liczby kalorii spalanych wówczas dochodzi do nadwagi i otyłości. Żeby spalić zbędne kalorie, Twoja liczba kalorii spożywanych musi być mniejsza od kalorii spalanych, wtedy masa ciała spada. Pomimo tego, że liczba kalorii spożywanych jest mniejsza od kalorii spalanych, zapotrzebowanie na energię nie spada. Ponieważ organizm pobiera ją z kalorii zgromadzonych w komórkach tłuszczowych. Jeśli np. zjadamy dziennie średnio o 500 kalorii mniej, niż wynosi zapotrzebowanie organizmu, spali on około 0,5 kilograma zmagazynowanej tkanki tłuszczowej w ciągu tygodnia.

W celu zachowania zdrowego trybu utraty masy ciała bardzo ważne jest zapewnienie wszystkich niezbędnych składników odżywczych pomimo redukcji liczby kalorii. Aby program kontroli masy ciała można było stosować przez dłuższy okres, należy zadbać, żeby posiłki o obniżonej kalorystyczności były smaczne, sycące, niemonotonne i co najważniejsze, muszą dostarczać organizmowi wszystko, co jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, a więc: witaminy, minerały, makro- i mikroelementy.

Niestety, nasze produkty nie dostarczają nam odpowiedniej ilości błonnika czy białka:

  • odpowiednia dzienna dawka białek waha się od 50 do 70 gramów. Ilość białka potrzebnego dziennie wynosi 1 gram na 1 kilogram Twojej masy ciała,
  • odpowiednia dawka błonnika to około 35 gramów dziennie, czyli około 25 kromek pełnoziarnistego chleba! Zdecydowana większość osób spożywa zaledwie 15 gramów błonnika!

Copyright © by www.dieta.zyj.pl - czesc materialu za zgoda M. Osiak

Linki